Quantcast

nikah mutaah

dila
apakah hukum nikah mutaah?

Re: nikah mutaah

Imam
Administrator
pernikahan mutaah adalah HARAM mengikut pendapat semua ulamak
Semoga mendapat hidayah-NYA
Add fb saya imam_islam90@yahoo.com untuk maklum balas secepatnya
www.seehat.net
   Imam
Moderator

Re: nikah mutaah

mizadgreat
assalamualaikum ustaz...saya mohon penjelasan .....saya difahamkan nikah mutaah pernah dilakukan oleh rasullullah isteri yg ke 14..dan lafaz nikah adalah perempuan .

cth ada la lafaznya yg kena baca dan ayat nya aku menjadi isteri kamu dgn mas kahwin ngan.............ikut le brp.............selama cth aku menyintai kamu @ selama 3 bulan @ masa la.

maskahwin lelaki yang beri...anak yg lahir selepas cerai wajib diberi dan ianya bukan kahwin kontrak.......saya dapati ianya ada dibuat sekarang ini bagi mengelakkan dosa besar sebelum pasangan itu menikah secara daim/syarak...

kahwin kontrak ialah kahwin yg tidak ada dlm perbuatan sunah rasullulah dan ianya bermotifkan memuaskan nafsu semata2
mutaah ialah untuk menjaga suatu pasangan dari melakukan dosa manakala kontrak @ dikenali kahwin misyar adalah untuk menghalalkan dosa
secara totalnya kahwin mutaah dihalakan dalam islam dan kontrak tidak ada dlm ajaran islam itu sendiri

.bagaimana ustaz sila jelas dengan detail.....kerana kawan saya dan pasangannya sedang menuju kaearah kahwin mutaah ini...tkasih

Re: nikah mutaah

Imam
Administrator
wassalam. Tidak ada mengenai penjelasan seperti yang saudara nyatakan. Isteri Nabi saw hanyalah 13 (max mengikut riwayat). Ianya hanyalah dihalalkan oleh syiah. kahwin utk elakkan dosa adalah kahwin khitbah iaitu kahwin gantung,